Dyrektywa PSD2 a zmiany w logowaniu do banków. Co trzeba wiedzieć?

Do 14 września 2019 roku wszystkie banki działające na terenie Polski mogły same ustalać zasady  uwierzytelnienia klienta podczas logowania do bankowości lub wykonywania transakcji. Jednak te czasy minęły już bezpowrotnie, bo  po upływie tego terminu instytucje płatnicze musiały się dostosować do dyrektywy PSD2 i wprowadzenia zmian. Czym dokładnie jest PSD2? Co on dokładnie oznacza dla klientów? Z jakimi zmianami w logowaniu trzeba się liczyć? Sprawdzamy!

Dyrektywa PSD2 – o czym mowa?

Czym w ogóle jest dyrektywa PSD2? Co wprowadziło tak duże zamieszanie w logowaniu do bankowości? Pod nazwą PSD2, czyli Payment Services Directive, skrywa się dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 roku w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego. Celem jej wprowadzenia jest zwiększenie bezpieczeństwa finansów klientów, którzy korzystają z usług płatniczych.

Niestety w Polsce dyrektywa PSD2 wniosła konieczność wprowadzenia zmian w uwierzytelnianiu i dostosowanie do rynku płatniczego obowiązującego w pozostałych krajach Unii Europejskiej, by mogli korzystać z otwartej bankowości. Co ważne, do zmian musiały się dostosować wszystkie instytucje finansowe – jednakowo banki komercyjne, spółdzielcze, jak i SKOK-i.

PSD2 w Polsce i logowanie do banków

Zgodnie z artykułem 97 PSD 2 dostawcy usług płatniczych są zobowiązani zapewnić swoim klientom bezpieczeństwo poprzez wprowadzenie silnego uwierzytelniania. Ten obowiązek dotyczy jednakowo logowanie do banku w trybie online i podejmowanie elektronicznych transakcji płatniczych.

Jednak nie tylko, dyrektywa nakazuje również zabezpieczenie wszelkiego typu czynności za pomocą kanału zdalnego, które mogą wiązać się z ryzykiem oszustwa. Co ważne, zmiany te należy tak wprowadzić, by nie utrudniały użytkownikom korzystania z bankowości. Dla niektórych klientów to z pewnością prawdziwa rewolucja, jednak patrząc na to z drugiej perspektywy, otrzymujemy dzięki temu o wiele lepsze zabezpieczenia przed oszustami.

Zgodnie z zapisami w ustawie o usługach (Dz. U. 2011 Nr 199 poz. 1175) silne uwierzytelnianie powinno składać się z najmniej dwóch elementów zabezpieczających. Mogą one dotyczyć wiedzy o czymś, o czym wie wyłącznie użytkownik i w tym przypadku może to być hasło do logowania, jak również posiadanie czegoś, do czego dostęp ma jedynie użytkownik i tutaj świetnie sprawdzają się kody generowane na numer telefonu klienta.

Właśnie z takimi zmianami muszą się liczyć klienci, którzy będą chcieli zalogować się do swojej bankowości. Szczegółowe zasady logowania zależą od danej instytucji, więc aby móc korzystać z bankowości bez problemów, warto się do niej zgłosić.

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz używać tych tagów i atrybutów HTML:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>