Chargeback – na czym polega reklamacja płatności kartą?


Z pozoru wydaje się, że cofnięcie przelewu bankowego lub transakcji kartą jest niemożliwe. Nic bardziej mylnego. Klienci banku mają prawo złożyć reklamację na płatność przeprowadzoną przy pomocy karty płatniczej. Jeżeli będzie ona zasadna, możliwy jest chargeback, czyli otrzymanie zwrotu płatności. W praktyce jest to bardzo zaawansowana procedura, którą na szczęście zajmuje się bank w porozumieniu ze sprzedawcą.

W jaki sposób złożyć reklamację i ubiegać się o chargeback?

Procedura chargeback jest niezwykle skomplikowana. Wystarczy wspomnieć, że instrukcja dotycząca tej procedury wydana przez MasterCard ma kilkaset stron. A zatem bank dosyć niechętnie zaangażuje swój czas do wikłania się w podobne sprawy. W praktyce, klient musi posiadać dostatecznie silny powód, który sprawi, że bank nie będzie miał możliwości odrzucenia reklamacji.

Jednym z takich powodów jest możliwość oszustwa. Jeśli zgłosimy do banku, że ktoś posłużył się naszą kartą bez naszej wiedzy i zgody, instytucja będzie zobligowana do zajęcia się sprawą i w razie potrzeby, wdrożenia procedury chargeback. Jeśli nasza reklamacja dotyczy nieporozumienia ze sprzedawcą, przed złożeniem reklamacji musimy wykorzystać wszystkie prawa przysługujące konsumentowi, np. zwrócić produkt i ubiegać się o odzyskanie pieniędzy. Dopiero gdy to zawiedzie, mamy szanse, że nasza reklamacja zostanie rozpatrzona pozytywnie.

Kiedy przysługuje nam prawo do cofnięcia transakcji kartą?

Istnieje kilka powodów, w których będziemy mogli ubiegać się o chargeback. Jednym z nich jest otrzymanie wadliwego lub uszkodzonego produktu. Zwrot przysługuje także osobom, które otrzymały towar niezgodny z zamówieniem. Kolejna powszechna przyczyna to zbyt duża kwota obciążenia, która nie zgadza się z rachunkiem otrzymanym w sklepie. Chargeback stosuje się także w przypadku cyklicznych płatności kartą, gdy subskrypcja została anulowana, a mimo to, karta właściciela została ponownie obciążona. Tak jak wspomnieliśmy, bank przyjmie naszą reklamację jeśli zawiodły podjęte przez nas próby dojścia do porozumienia ze sprzedawcą.

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz używać tych tagów i atrybutów HTML:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>