Sztuczki marketingowe – na co warto zwrócić uwagę przy zakupach?

nowoczesne techniki marketingowe

Każdy z nas doskonale zdaje sobie sprawę, że supermarkety wykorzystują różne sposoby by przekonać nas do większych zakupów. Sklepom wtórują oczywiście twórcy reklam oraz szefowie kampanii marketingowych. Choć często wydaje nam się, że jesteśmy całkowicie odporni na podobne próby wyciągania pieniędzy z portfela, rzeczywistość okazuje się zupełnie inna. Sporo chwytów bazuje na naszej podświadomości i nie wiedząc o ich istnieniu mimowolnie poddajemy się ich działaniu. Jakie sztuczki marketingowe najczęściej spotkamy w sklepach?

Nieparzyste końcówki na cenach

Na początek coś co zna każdy z nas. Nawet małe dzieci pytają swoich rodziców, po co te szalone końcówki na cenie. Przecież zaokrąglenie oznaczałoby spore ułatwienie dla płacących gotówką. Nie wspominając już o kasjerkach, którym notorycznie kończy się kultowy grosik. Końcówki mają sprawiać, że produkt wydaje nam się tańszy niż jest w istocie. Nasz mózg przyzwyczajony do czytania od lewej do prawej analizuje pierwsze cyfry i pomija kolejne liczby w rzędzie. O ile jest to stosunkowo niegroźny chwyt przy zakupach na mniejsze kwoty, o tyle w sklepach RTV/AGD konsumentom wydaje się, że dokonują zakupu nawet o 100 PLN tańszego.

Atrakcyjne promocje przyciągające uwagę

Promocja to słowo potężnie nacechowane pozytywnie. Od razu na myśl przychodzą nam zniżki, drugi produkt gratis oraz większe opakowania w tej samej cenie. W praktyce, wiele promocji to jawny żart z klientów. Tutaj również przydatne okazują się końcówki cen. Weźmy ten sam produkt za 3,99 oraz 4,10 w cenie normalnej. W sumie tylko 11 groszy różnicy. Ale gdy poprzemy to wielkim napisem promocja i pogrubieniem nowej ceny, wielu klientów zdecyduje się na zakup, mimo, ze wcześniej mogli postrzegać ten produkt jako zbyt drogi.

Klimatyczna muzyka i zapach w sklepie

Właścicielom sklepów bardzo zależy na tym abyśmy czuli się w nich zrelaksowani i szczęśliwi. Odpowiednia muzyka, która krąży gdzieś na granicy uwagi, przyjemny zapach witający klientów, a nawet sztuka estetycznego układania produktów. Wszystko to ma działać na nasze zmysły i wpływać na nasz nastrój. Gdy czujemy się lepiej, istnieje większe prawdopodobieństwo, że zostawimy w sklepie więcej pieniędzy. Specjaliści od nowoczesnego marketingu doskonale o tym wiedzą. To jedna z technik NLP, która skupia się na podświadomym wpływaniu na inne osoby.

Właściwe rozstawienie towarów na hali

Kolejny chwyt powszechnie stosowany przez wiele sieciówek. Często przychodzimy do sklepu po najpotrzebniejsze rzeczy. I zwykle są one zlokalizowane w różnych częściach sklepu. Pieczywo na początku, nabiał na końcu, po środku makarony i ryż. Jeszcze w drugim rogu woda i napoje. Wszystko po to, aby klient przebył jak największą drogę po sklepie w poszukiwaniu potrzebnych mu produktów. Istnieje bowiem spore ryzyko, że patrząc na mijane towary stwierdzi, że ten produkt również warto wziąć. I nagle lista zakupów rozrasta się dwukrotnie.

Programy lojalnościowe i zbieranie punktów

Klienci uwielbiają programy lojalnościowe. Zbieranie punktów i wymienianie ich na nagrody pozwala pozornie otrzymać wartościowy produkt za darmo. Tak naprawdę, w świecie marketingu nie ma nic za darmo. Jak działa ten chwyt? Klient chce zebrać jak najwięcej punktów by szybciej zdobyć określony produkt za darmo. W rezultacie jest gotowy wydawać dużo więcej nawet na pozornie niepotrzebne rzeczy. Wystarczy przy kasie umieścić parę drobiazgów, które pozwalają na zdobycie bonusowych punktów. W ostatecznym rozrachunku, klient wydaje kilkaset, a nawet kilka tysięcy złotych by w prezencie otrzymać prezent warty w sklepie kilka procent wydanych środków.

Jak działają reklamy telewizyjne?

Często śmiejemy się z oglądanych reklam w telewizji czy Internecie. Mamy wrażenie, że stają się one coraz głupsze. A jednak, wyniki sprzedażowe wielu koncertów pokazują, że reklamy działają i bardzo mocno wpływają na większą sprzedaż. Nie chodzi o to, abyś po obejrzeniu reklamy poszedł do sklepu i kupił dany produkt. Chodzi o to, abyś mając do wyboru liczne marki na sklepowych półkach wybrał tą, którą skądś znasz i kojarzysz. Skąd? A no właśnie z reklam. W tym momencie często nie pamiętasz, że reklama tego produktu przerwała Twój ulubiony serial. To marka i brand zapadła Ci w pamięć, a klienci często decydują się na zakup tego co już znają.

 

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz używać tych tagów i atrybutów HTML:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>