Misseling – czym jest i jak się przed nim chronić?


Misseling to niezwykle groźna praktyka coraz częściej stosowana przez niektóre firmy ubezpieczeniowe, a także banki i instytucje finansowe. Zjawisko to jest nielegalne, ale mimo to, zdarzają się przypadki, w których klient staje się ofiarą nietrafionej sprzedaży. Misseling to nic innego jak oferowanie dodatkowej usługi, która jest nabywcy całkowicie zbędna i nieprzydatna. Czy istnieje skuteczny sposób chronienia się przed misselingiem?

W jaki sposób stosowany jest misseling?

Misseling uwzględnia zbiór praktyk świadomie stosowanych przez sprzedającego w celu nakłonienia konsumenta do zakupu produktu lub usługi, która nie jest mu potrzebna lub nie odpowiada jego oczekiwaniom. W ostatnim czasie w Polsce bardzo głośno było o polisolokatach o bardzo wysokim stopniu ryzyka, które narażały klienta na stratę kapitału. Jednocześnie, usługa była reklamowana w taki sposób, aby konsument miał błędne przekonanie o pewności tej inwestycji. Zjawisko misselingu jest zatem świadomym narażaniem klienta na zbędne koszty.

Czy możesz się skutecznie chronić przed misselingiem?

Jak najbardziej, każdy konsument ma możliwość uchronienia się przed misselingiem. Oszustwo zwykle dotyczy usług, których dokładna forma jest opisywana w długiej umowie do podpisania. Tam zawarte są informacje o wszystkich dodatkowych opcjach, za które klient poniesie opłaty. Jeśli nie posiadamy odpowiedniej wiedzy do rozczytywania tych wyjątkowo zagmatwanych pism, zawsze możemy skonsultować się z doradcą finansowym, który sprawdzi za nas zapisy umowy.

Jakie kroki podejmuje państwo przeciwko misselingowi?

Praktyki misselingu może wykrywać tajemniczy klient, czyli osoba, która została wynajęta do sprawdzenia jakości usług świadczonych przez daną firmę. Zjawisko misselingu jest w Polsce zakazane od 2016 roku kiedy to w życie weszła nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Niestety, nie zawsze istnieje możliwość jednoznacznego ocenienia działania sprzedawcy jako misseling, a co za tym idzie, istnieją luki, które pozwalają ominąć zapisy prawne. To sprawia, że szczególnie czujni muszą być sami konsumenci.

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz używać tych tagów i atrybutów HTML:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>